„DAKAR“ 1993 – 15.ročník
Rallye Paříž – Dakar dostala konkurenci ve formě soutěže Paříž – Peking. Projevilo se to v zeštíhlení startovní
listiny, ve ztenčení rozpočtu a publicita se rovněž jaksi vytratila. Tatra v tomto ročníku nenastoupila s továrním
týmem. Celkem jedenáct vozidel Tatra se objevilo ve funkci doprovodu celé soutěže pro pořadatelskou organizaci TSO,
další vozy pak jely jako asistence různých týmů. Z Kopřivnice se na start vypravila posádka Měřínský, Buchtyár a
Ing. Kalina (s.č. 503) na voze Tatra 815 6×6. Jednalo se o vůz, který se zůčastnilzrepasován a připraven na start.
Kopřivnická posádka odjela na start jako vůz asistenční. Tím pádem téměř automaticky z posádky vypadl Loprais. I
kdyby jel jak nejlépe umí a skončil třeba šestý, všichni novináři by stejně potom napsali, že Loprais skončil až
šestý. Nikoho by v té chvíli nezajímalo, že zajišťoval asistenci. Představou posádky před startem bylo umístění do
desátého místa a úspěch mezi třínápravovými kamiony. předchozích ročníků a po skončení soutěže Paříž – Peking byl ve
Francii ve firmě M.A.M STRAGER.
Letošní ročník byl do publicity i účasti sice slabší, ale nikoli snažší co do trasy a terénu. Jakkoli byla trať
kratší, dokázali organizátoři zdramatizovat soutěž tím, že jednotlivé etapy byly velmi dlouhé a navíc zhuštěné.
Citelně vzrostly nároky na orientaci. Hodně se bloudilo a navigačním problémům se nevyhnul téměř nikdo. Trochu jiné
bylo i pojetí etap, kde se střídaly rozlehlé pláně s etapami doslova kaskadérskými.
Kopřivnická posádka nakonec málem skončila mezi odpadlíky. Původně se držela na třetím místě v kamionech za vysoce
favorizovanými stroji Perlini . V závěru ale o toto nečekané umístění přišla. Hned 100 kilometrů po startu z Adraru
poprvé zarachotilo v převodovce a Tatra musela pokračovat pouze na redukované převody. Ani opakovaná snaha závadu
opravit neměla úspěch a v etapě do Ataru zůstala TATRA definitivně stát v pustině. Do 200 kilometrů vzdáleného cíle
etapy po devítihodinové opravě dorazili 19 minut po časovém limitu a dostali penalizaci 15 hodin. Hned další etapu
do Ataru naše Tatra vyhrála a v absolutním pořadí automobilů skončila dokonce devátá ! Další den naše posádka
vybojovala druhou příčku mezi kamiony a v závěrečném dni nakonec skončila čtvrtá. Přesto to nestačilo na víc než
desáté místo mezi kamiony. Naše posádka však byla nejrychlejší mezi tříosými kamiony a svým výsledkem rozhodně
nezklamala.