„DAKAR“ 2001 – 23. ročník
Legendární soutěž se svým charakterem chtěla vrátit k původním myšlenkám svého zakladatele Thierryho Sabina. Ve srovnání s předchozím ročníkem byla rallye více než na rychlost zaměřena na náročnost. Maraton se stal opravdovou bitvou v pouštních dunách. Změnou byl také zákaz letecké asistence mechaniků.
Favoritem kategorie kamionů byl i v tomto ročníku spolu s kamiony Kamaz TATRA MARATHON TEAM. Na start se postavil se dvěma vozy, ale pouze jeden kamion jel vlastní soutěž. Se startovním číslem 425 odstartovala na voze T 815 4×4 trojice Loprais, Hamerla, Ing. Kalina. Tradiční spolujezdec Karla Lopraise Radomír Stachura se nemohl zúčastnit ze zdravotních důvodů. Druhý kamion T 815 6×6 s posádkou Sklenovský, Kahánek, Zajíček tvořil asistenční doprovod a jel v kategorii doprovodných vozidel. S dalším kamionem Tatra nastoupil do závodu BR LUBRAX TEAM. Ve voze T 815 4×4 HAS jela trojice Ing. Tomeček, de Azevedo, Ing. Martinec (s.č. 427). Jejich doprovod a doprovod celého týmu tvořila posádka Ing. Vodák, Milano, Koizumi v dalším voze T 815 4×4. Bez služeb našich vozů se opět neobešla řada zahraničních týmů. V kategorii motocyklů startoval opět Oldřich Bražina na stroji KTM (s.č. 86) a se čtyřkolkou Yamaha se na start postavil znovu Josef Macháček (s.č. 140).
Začátek se Lopraisově posádce příliš nevydařil. V první marocké etapě je postihl defekt levé zadní pneumatiky a znamenal ztrátu čtrnácti minut. O den později se však objevil mnohem závažnější problém – proražený chladič. Posádka musela vždy zastavit, zvednout kabinu a ubývající kapalinu doplnit. Když zásoby došly, museli zajíždět do vesnic a brát vodu ze studní. Nakonec v největší nouzi přišlo na řadu pivo Radegast z plechovek. Ztráta na vedoucí Kamaz Kabirovovy posádky však zákonitě narůstala. V cíli se podařilo otvor zavařit, ale Tatra bohužel klesla až na 11.místo. O poznání lépe si v těchto okamžicích vedla Tomečkova posádka. Pohybovala se v popředí klasifikace a etapy dokončovala do páté pozice. Lopraisova posádka se však nevzdávala, zachovala klid a rozvahu a začala postupně stahovat ztrátu na nejlepší. Sedmý den soutěže vyhrála etapu do Smary a probojovala se již na čtvrté místo. O místo před nimi se držela Tomečkova posádka a na prvních dvou místech jely ještě kamiony Kamaz. Devátá etapa skončila triumfem našich vozů. Lopraisova Tatra opět vyhrála a vystřídala v čele průběžného pořadí Tomečkovu posádku. Kvůli problémům s přední nápravou neprojela Tomečkova Tatra jedním z kontrolních bodů a byla penalizována dvaceti hodinami. Během následujícího odpočinkového dne se posádka marně snažila kamion opravit. Nepodařilo se a museli ze závodu odstoupit. Jako nejzkušenější člen týmu přesedl Ing. Tomeček do doprovodného kamionu a s poškozeným závodním vozem odjel již mimo soutěž do Dakaru Ing. Vodák. Ve druhé polovině rallye po dni odpočinku čekaly na účastníky velmi těžké etapy na území Mauretánie. Lopraisova posádka se stále držela na prvním místě pořadí a postupně zvyšovala náskok. V žádném případě nejeli udržovacím tempem. Během závěrečných etap jejich náskok rostl doslova po hodinách. Dojezd do cíle však nebyl zcela bezproblémový. V předposlední etapě došlo u jejich vozu k vážné závadě na monobloku řízení. Provedli provizorní opravu a dojeli do cíle na čtvrtém místě. Až v cíli zjistili, že hrozila neovladatelnost kamionu. V celkovém pořadí obsadila Lopraisova posádka zcela zaslouženě první místo v klasifikaci kamionů. Již v příští etapě posádka dojela na prvním místě, Tomečkova posádka skončila druhá a probojovala se do čela klasifikace. Bohužel během této etapy došlo k neplánovanému skoku na duně. Výsledkem bylo vážné poškození přední nápravy.
Naši dva motocyklisté se ani v průběhu tohoto ročníku neztratili. Oldřich Bražina začínal ze začátku soutěže pomalejším tempem a postupně se posouval v pořadí směrem dopředu. Čtyři etapy před koncem musel vyměnit zadřený motor, který preventivně namontoval ve dni odpočinku. Do cíle nakonec dorazil na velmi pěkném 28. místě celkového pořadí. Josef Macháček podruhé za sebou dokončil rallye jako jediný jezdec na čtyřkolce. Zvítězil tak samozřejmě ve své kategorii a v celkovém hodnocení kategorie motocyklů obsadil 43. místo. Nebylo to však jednoduché. Nevyhnuly se mu časté defekty pneumatik a v jedné z etap předvedl několik hrozivých salt. Všechno však nakonec dobře dopadlo.